V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března. A to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav vozovky
Proč zimní pneumatiky
Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Pod plus sedm stupňů celsia jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak více náchylný ke smyku.
„Nekvalitní obutí významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla,“ říká Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
Na úsecích kde jsou instalované dopravní značky Zimní výbava, platí povinnost používat zimní pneumatiky v uvedeném období mezi 1. listopadem a 31. březnem vždy, bez ohledu na stav vozovky.
Jak poznat, že se skutečně jedná o pneumatiku vhodnou pro zimní provoz
V České republice sice máme povinnost používat zimní pneumatiky označené alespoň zkratkou M+S, pokud se ale vydáte do Německa nebo na Slovensko, budete potřebovat pneumatiky označené takzvaným alpským symbolem 3 PMSF (3-peak Mountain Snow Flake) – horský štít s vločkou uprostřed.
Není ovšem pneumatika jako pneumatika. Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nové pneumatiky činí cca 8 mm. Pokud je sjetá na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent. Při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí u osobních automobilů prodloužení až 50 procent. Obecně se tak doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení.
Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce. Nekvalitní obutí také významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla.