Nejaktivnějšími šiřiteli e-mailových dezinformací a spamu jsou senioři ve věku od 65 let. S přibývajícím věkem uživatelé šíří spam podstatně více než uživatelé mladší. Spam zahrnuje jak pravdivé zprávy, tak i hoaxy a dezinformace. Vyplývá to z výzkumu Starci na netu realizovaného společností Seznam.cz a Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Přes online formulář se výzkumu zúčastnilo 1072 respondentů rozdělených do čtyř věkových kategorií od 35 let výše. E-maily, které varují před nebezpečím, například migrací nebo islámem, rozšiřuje 35 % osob ve věku 55-64 let a 47 % respondentů starších 65 let – to je čtyřikrát více než u lidí mladších (35 až 44 let). Pravdivé i nepravdivé zprávy o politickém dění pak šíří senioři šestkrát častěji než osoby mladší.

Senioři jsou důvěřiví a přijaté zprávy neověřují

„V řadě případů si senioři informace, které sami šíří, vůbec neověří, důvěřují autoritě, která jim e-mail poslala, například jejich přátelé, kamarádi, spolužáci, kolegové. To s sebou nese celou řadu rizik – starší uživatele internetu lze snadno ovlivnit a ti potom aktivně ovlivňují své přátele a známé prostřednictvím spamu.

Proto je velmi důležité učit uživatele internetových služeb rozlišovat pravdivé a nepravdivé informace. Učit je s informacemi kriticky pracovat, naučit je hledat primární a věrohodné zdroje informací a upozorňovat je na strategie, které autoři nepravdivých zpráv (hoaxů, dezinformací, fake news) využívají,“ říká doc. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. z Univerzity Palackého v Olomouci.


Čtěte také

Průmysl lži. Jak vznikají a komu slouží dezinformace
Nenechme za sebe myslet někoho jiného
Okamurovci straší kvótami, co v nich ale je, netuší


Podvody se to na internetů hemží

Dospělí uživatelé internetu velmi aktivně využívají různé druhy inzertních portálů, internetových aukcí a online dražeb. Přibližně 40 % respondentů však potvrdilo, že na inzertním portálu narazili na nepoctivého prodejce. V případě online aukcí má negativní zkušenost s prodejcem pětina dotázaných.



„Na internetu je celá řada lákadel, je potřeba být v pohybu na síti opatrný. Denně se potkávám s případy podvodů, které jsou cíleny záměrně na starší uživatele internetu a zneužívají jejich malou technologickou zdatnost a důvěru. A možná právě kvůli neznalosti, neověřování faktů, jsou senioři skupinou lidí, která věří poplašným zprávám, fake news a podvodným nabídkám častěji než mladší generace.

Cílem výzkumu bylo zjistit, jak na tom tato věková kategorie uživatelů internetu je, a mým úkolem bude na ní lépe mířit prevenci. Pokud budeme naši pozornost směřovat nejen na děti, ale i na druhou nejvíce ohroženou skupinu seniorů, můžeme prostředí na českém internetu výrazně zlepšit,“ říká Martin Kožíšek, manažer pro internetovou bezpečnost ze společnosti Seznam.cz.

Přibližně třetina všech respondentů se v online prostředí také seznamuje. Z této skupiny téměř čtyři z pěti dotázaných napříč všemi kategoriemi využívají online seznamky. Senioři k seznámení s protějškem ve 29 % využívají také online inzerci, ve 14 % Skype či jinou aplikaci, v 10 % se seznamují skrze prostředí online her a v 8 % případů přes webové stránky zájmové organizace. Mladší respondenti (35–44 let) preferují často seznámení přes sociální sítě (ve 34 %), ještě více ale k tomuto účelu využívají chatovací portály (37 %).

Autorka: Milada Hronová. Převzato s laskavým souhlasem: Žurnál UP online